Meten aan mensen? Weten hoe je lichaam werkt? Hoe werkt het menselijk hart, hoe meet je aan je hersenen, hoe kun je een sportbeweging verbeteren en hoe kunnen we eigenlijk signalen van je lichaam van buitenaf meten? Al jaren werken we als sectie met de opleiding biometrie van Zuyd samen in het kader van de onderzoeksopdracht van het VWO programma BSM.
Doel van de BSM dag op 12 mei was:
- Leren (over) meten aan het menselijk lichaam
- Koppeling theorie-praktijk: actief aan de slag gaan met de in de theorie behandelde stof
- Verbinding tussen de middelbare school – hogeschool – master
- Beeld geven bij de opleiding Biometrie
De leerlingen hebben deze dag verschillende workshops passende bij het thema ‘Fitheid’ uitgevoerd.
Hart
- Meten van eigen hartslag met de bitalino. Welke invloed heeft het als je rustig zit, rustig wandelt, trap gaat lopen, gaat rennen? Hoe snel is de hartslagfrequentie weer terug bij ‘normaal’?
- Uitvoering van de Harvard Step test. De leerlingen meten hierbij hun eigen hartfrequentie voor de inspanning en na de inspanning.
Leerlingen komen meer te weten over de werking van het hart en hoe dit gemeten kan worden
Uithoudingsvermogen en Lactaat
- Demonstratie van een (sub)-maximale fietstest, waarbij de resultaten van de test worden besproken. Er worden praktische voorbeelden gegeven van de inzet van deze test(en). Bijvoorbeeld binnen de (wieler)sport of de (long)revalidatie.
Leerlingen krijgen informatie over meten van het uithoudingsvermogen en geven van trainingsadviezen
Lenigheid en Kracht
- Meten van lenigheid door de Sit-and-Reach test.
- Meten van kracht door sprongtest met G-Vert en door handknijpkracht.
Leerlingen krijgen inzicht in twee van de componenten van fitheid
Longen
- Meten van verschillende longvolumes: Peakflow meter en Riester/Vitalograph.
- 6 minuten wandeltest met rietje + meten saturatie (percentage zuurstof in je bloed)
Leerlingen meten de eigen longvolumes
Leerlingen ervaren hoe het is om een beperkte longfunctie te hebben
Reactiesnelheid
- Meten van de reactiesnelheid door middel van de Blazepods
- Wedstrijd wie de snelste reactietijd heeft
- Opdracht: zelf aan de slag gaan met de verschillende mogelijkheden binnen de applicatie (bijvoorbeeld met aandacht over hoe in te zetten binnen de revalidatie)
Leerlingen krijgen inzicht in mogelijkheden over praktische inzet van meten/technologie
Smartwatch (focus stappenteller)
- Informatie over wat er allemaal gemeten kan worden met een smartwatch (consumentenapparatuur). Koppeling met de landelijke beweegrichtlijnen.
- Zelf aan de slag gaan met onderzoeken van de stappenteller. Door verschillende bewegingen te proberen en uit te testen wanneer de smartwatch wel of juist geen stappen registreert (wandelen, rennen, traplopen, springen, armbewegingen, enz.) (minimum aantal repetities voordat er stappen geregistreerd worden?)
Leerlingen onderzoeken zelf de werking van een smartwatch en krijgen inzicht in de werkingsmechanismen van het meten.
Gamification
- Het spelen van een relatief simpel spel (bijvoorbeeld Tetris), door gebruik van aangepaste besturing. Drie knoppen die verspreid staan, zodat beweging uitgelokt wordt.
Leerlingen maken kennis met de inzet van gaming, bijvoorbeeld binnen de revalidatie
Lichaamssamenstelling
- Meten van de verschillende elementen waaruit het lichaam bestaat
- Meten met een slimme weegschaal
- Meten van vetpercentage met huidplooimeting
- Meten van de huidplooien om inzicht te krijgen in het vetpercentage van de persoon. Voor de leerlingen het meten van de biceps- en tricepshuidplooi
- Inschatten van verhoudingen van componenten van het lichaam
- Aan de hand van verschillende kleuren legoblokken de verhouding tussen de verschillende componenten laten inschatten. Stapel de blokken zo op dat dit een gemiddelde persoon representeert.
Leerlingen krijgen inzicht in de samenstelling van hun eigen lichaam
Anatomie
- Leren kennen van verschillende onderdelen van het lichaam. Onderdelen van het lichaam worden aan de hand van puzzels in elkaar gezet. Voorbeelden: wervelkolom, hart en hersenen.
Leerlingen leren op een laagdrempelige manier de anatomie van het menselijk lichaam kennen